Betekenis duurzaam ondernemen
Nog niet zolang geleden was het duidelijk wat er werd bedoelt als men het had over ‘duurzaam’. Je zag direct een natuurwinkel voor je met een caissière in een vrolijk gehaakte vestje of een langharige man op sandalen, die de biologische koeienmest door de biologische groentetuin spitte.
Als je nu 10 willekeurige mensen vraagt wat zij onder ‘duurzaam’ verstaan, krijg je 10 verschillende antwoorden.
Dat vinden wij zowel positief als negatief
Het is super positief dat steeds meer mensen en bedrijven ontdekken dat we als mensheid zo niet langer door kunnen gaan.
Maar… ‘Duurzaam’ is een ‘allegaartje’ geworden. Willekeurige reactie’s daarop zijn: ‘Alleen maar om het duurder te kunnen maken’, ‘Ondernemers zijn alleen duurzaam voor het imago, maar rijden wél in een dikke jeep en gaan 3 keer per jaar op vakantie.’
Wat doet MMENR daaraan
Wij besloten daarom om ondernemers op de kaart zetten met een écht verhaal. Ondernemers die zich zowel privé als met onderneming bewust zijn, dat hun handelen altijd verbonden is met effecten elders.
Wat wil MMENR bereiken met jou verhaal?
- Dat bezoekers geïnspireerd raken door de kleine en grotere activiteiten die je onderneemt.
- Dat bezoekers je kunnen selecteren op zowel je activiteit, als je dienst.
- Dat jij, door geselecteerd te worden, een 👍 krijgt voor je activiteiten.
Potentiële klant met gezamenlijke interesse
Hoe gaan we dat bereiken?
Omdat jij bij aanmelding vertelt over drie, of meer, activiteiten die jij onderneemt om de wereld mooier te maken. Die worden aan selectie-mogelijkheden gekoppeld.
Je vertelt dus niet over je duurzame product, maar over ‘Wat doe jij zelf?’ Do you practice what you preach?
Vertel over de activiteit waar je hart ligt. De bezoeker kan juist daarom jóuw onderneming selecteren!
Om een paar voorbeelden te noemen: ik reis altijd met de trein en vlieg nooit. Ik neem jongeren in dienst zonder diploma. Met alle medewerkers maken we 3 keer per jaar het bedrijven terrein schoon. Eén keer per maand organiseer ik voor daklozen een maaltijd in mijn restaurant. Ik ben vrijwilliger bij een zorginstelling.
Omdenken: de eerste klik door een gezamenlijke interesse
Uniek aan De Duurzame Kaart is dat bezoekers ondernemingen kunnen selecteren op een gezamenlijke interesse op het gebied van duurzaam ondernemen.
Bijvoorbeeld: de bezoeker zoekt een kledingadviseur en denkt bij ‘Duurzaam ondernemen’ direct aan ‘goed contact met de buurt’.
Als deze bezoeker alleen filtert op de gewenste dienst ‘kledingadviseur’, worden er vijf kledingadviseurs gevonden.
Als de bezoeker daarbij ook selecteert op ‘Leefbaarheid’, vindt het programma er één. Deze kledingadviseur geeft namelijk ouderen in het verzorgingstehuis gratis stijladvies.
De relatie met deze ene kledingadviseur start op deze manier met een gezamenlijke visie op duurzaam ondernemen.
Focus-Tags inspireren
Wij koppelen jouw activiteit aan één van onderstaande selectiecriteria. De bezoeker kan hierdoor snel jouw onderneming vinden.
- Arbeidsmarkt: beschikbare arbeidskrachten en kennis en competenties in organisaties. Duurzame inzetbaarheid van medewerkers; 50+, gezondheid.
- Armoede: gebrek aan geld, netwerk, opleiding, kansen, capaciteiten en gezondheid.
- Biodiversiteit: is de variatie van leven op aarde: mensen, dieren, planten en micro-organismen. De genetische variatie binnen een soort en de variatie tussen ecosystemen.
- Dierenwelzijn: de kwaliteit van het leven van een dier. Natuurlijke gedrag zonder chronische stress, pijn of angst. Biologisch, Biologisch Dynamisch vlees en zuivel.
- Eerlijk zaken doen: Fairtrade is ethisch omgaan met anderen. Bedrijfsethiek, integriteit, transparantie, eerlijkheid, verantwoordelijkheid en respect voor de wet.
- Energie en klimaat: duurzame energie als zon, wind en biomassa. Energiekosten besparen, onafhankelijk zijn van energiemarkt.
- Grondstoffen: grondstof gebruik, grondstof schaarste, afvalvermindering, circulaire economie, mestverwaarding, lease-economy.
- Leefbaarheid: de aantrekkelijkheid van een gebied om in te wonen of te werken. Sociale voorzieningen, buurtcontacten, openbare ruimte.
- Mensenrechten: nationale en internationale schending van mensenrechten. Uitbuiting, gender gelijkheid, discriminatie.
- Milieu: De invloed die een ondernemer heeft op grondstof gebruik, energieverbruik, waterverbruik, uitstoot schadelijke stoffen als gevolg van vervoer ( CO2, fijn stof), afval stromen, geluidshinder, bodemgebruik en de impact op de natuurlijke omgeving.
- Productieprocessen efficiënter maken: lean enz…
- Sustainable Development Goals of SDGs. Met je bedrijf een bijdrage leveren aan de oplossing van grote wereldproblemen.
- Voedsel: biologisch, streek en seizoensvoedsel, veganistisch, vegetarisch, voedselbank, zaden…
Of licht ‘voedsel’ toe als onderdeel van bijvoorbeeld Armoede, Biodiversiteit en Dierenwelzijn.