Blogs
Denk groot, schrijf klein
Denk groot, schrijf klein
Lengte video en blog
De kop van dit blog klopt natuurlijk niet helemaal, maar wat ik zeggen wil is; hou het kort. Met ‘het’ bedoel ik je tekst, je YouTube video en dergelijke.
Je hebt een bedrijf waar je trots op bent. En, heel begrijpelijk, je doet niets liever dan erover vertellen. Lange teksten over alle duurzame aspecten in je bedrijfsvoering en dat je product zo goed is voor het milieu.
Maar je hebt één ding tegen je.
De gemiddelde kijker
Hoe lang blijft de gemiddelde kijker geboeid kijken naar een video? Kort; gemiddeld zo’n 30 seconden voor een video op via sociale media.
Voor tekst geldt ook ‘kort’. Uit onderzoek blijkt dat lezers gemiddeld na 7 minuten wegklikken uit een blog. Maar ja… ook dat is weer ‘gemiddeld’.
Is groter dan toch beter?
Bij video en tekst gaat het niet alleen om de lengte. Waar het uiteindelijk om gaat is dat de bezoeker de video of tekst helemaal uitkijkt en leest.
Dus wat is dan de ideale lengte voor een video voor jouw bedrijf? Hoeveel woorden maken de ideale lengte van je blog en nog lekker leesbaar?
Dit hangt natuurlijk helemaal af van je doel en je doelgroep. Aan de hand daarvan bepaal je de context, inhoud en lengte. Je doelgroep boeien, daar gaat het om.
Jouw verhaal vs korte focus toehoorder
Mensen zijn gewend geraakt aan videobeeld. Als we in de eerste 3 seconden niet geboeid zijn geraakt, kijken we al snel naar de lengte van de video. Bij blogs staat het er vaak boven: ‘Leestijd: 7 minuten’ en anders kijken we naar de scroll-balk; hoe lang is die nog?
Je kunt wel zeggen, het is een uitdaging.
Een intro schrijven dat triggert. Dan in een paar zinnen je verhaal vertellen. En dan nog een afsluiter bedenken die blijft hangen een goede call-to-action zin waardoor er contact opgenomen wordt…
Dat alles in de context van duurzaam, grappig, lief, schokkend of stoer, al naar gelang de doelgroep voor wie je schrijft.
Kort
Ik weet het; deze video heeft 2 kanten; sneu voor de man vs lachen om ‘korter’.
En ik beken het maar: ik lig elke keer weer krom van het lachen als ik het zie.
Deze video vertelt in seconden wat ik hierboven heb beschreven; kort is soms mooi genoeg, Tichelaar komt later wel.
Laat eerst maar zitten die details. Daar zit de klant helemaal niet op te wachten. De klant wil in eerste instantie alleen maar weten wat er bij jou te koop is. Het moet dus in beginsel Kort!
Mand
Wil je brainstormen over hoe het bij jou ‘Kort’ kan?
Neem contact met ons op ❯