Blogs
Missie en Visie
Wat is een Missie en Visie
Wat is een Missie
- Een missie maakt duidelijk wat een bedrijf belangrijk vindt, wat het naar buiten wil uitdragen.
- Een missie is gericht op het bedrijf.
- Een missie verklaart het bestaansrecht van het bedrijf.
- Een missie geeft aan wie het bedrijf is, wat het doet en waarom. De waarden en identiteit.
- Een missie is daarom in principe tijdloos.
Wat is een Visie
- Een visie is waar een bedrijf ‘voor gaat’, de toekomstdroom van de eigenaar.
- Een visie inspireert en is gericht op de omgeving.
- Een visie laat zien hoe er idealiter met die omgeving om wordt gegaan.
- Een visie geeft aan hoe het bedrijf er in de toekomst uitziet als al de dromen uitkomen.
- Een visie is daarom niet tijdloos.
Hoe schrijf je een missie
Als iemand je missie heeft gelezen, dan weet die persoon wat je bedrijf doet , waarom en hoe.
Een goede missie:
- Is kort en krachtig en geschreven in een voor de doelgroep begrijpelijke taal.
- Geeft aan wie de doelgroep van het bedrijf is.
- Is gelinkt aan de doelstellingen van het bedrijf .
- Bestaat uit meetbare doelen.
- Verklaart het bestaansrecht van het bedrijf. Dat is meer dan vertellen wat het bedrijf dóet. De vraag is ‘waarin onderscheidt het bedrijf zich in verhouding tot collega’s’.
Ken jij een duurzaam bedrijf dat een goede Missie en Visie heeft? Laat ons weten ❯
Hoe schrijf je een visie
Als iemand je visie heeft gelezen, dan weet die persoon hoe jij vindt dat je bedrijf er in de toekomst uit zou moeten zien.
Een goede visie:
- Maakt de gewenste toekomstvisie van het bedrijf duidelijk.
- Is gericht op innovatie.
- Is begrijpelijk en gedurfd.
Stap voor stap een missie schrijven
1. Voorbereiding
Er zijn vaak al beschrijvingen in je bedrijf die je kunt gebruiken bij het ontwikkelen van je missie. Denk bijvoorbeeld aan het bedrijfsplan en de ideeën die je in de loop van de tijd genoteerd hebt.
Kijk ook eens bij de missies van collega’s. Leer van de manier waarop zij hun missie en visie hebben geformuleerd.
Onderzoek wat de toekomstverwachtingen zijn voor je branche, nieuwe technieken en trends. Bekijk trendwatchers, (vak)tijdschriften, blogs en YouTube.
2. Brainstormen
Verzamel een aantal mensen voor een brainstormsessie. Je kunt natuurlijk ook met MMENR brainstormen ❯
Sessie 1
Iedereen noteert in stilte alle gedachtes die opkomen van onderwerpen die in de missie zouden kúnnen staan.
Sessie 2
Bespreek de onderwerpen. Uiteindelijk zullen er een aantal over blijven, waarvan iedereen vindt dat ze in de missie horen.
Formuleer met deze onderwerpen het eerste concept.
3. Concept bespreken
Bespreek het concept; welke onderwerpen komen er definitief wel en niet in.
Formuleer met deze onderwerpen de voorlopige missie.
4. Definitieve missie
Bespreek de voorlopige missie met anderen. Met medewerkers, andere ondernemers of vrienden.
Wat vinden zij ervan? Herkennen ze het bedrijf erin?
Verwerk de feedback tot een definitive missie.
Deel dit bericht op sociale media.
Heb je naar aanleiding van dit blog een nieuwe missie en visie geschreven? Leuk! Laat ons het lezen ❯